Steg for konvertering til elektrisk drift
Her følger korte råd, utfordringer og forslag til løsninger fra konverteringen.
Sjekke tilstand på Leaf batteriet
Sikkerhetstiltak, utstyr og fremgangsmåte
- Noen punkter for sikkerhet
BMS står for Battery Management System. BMSen skal passe på temperatur, belastning og "helsetilstand" på batteriet.- Sikre at de som jobber med batteriet har nødvendig kompetanse.
- Ikke bruk smykker, spesielt ringer kan føre til kortslutning.
- Bruk beskyttelseshandsker som tåler høyspenning.
- Bruk isolerende sko og matte på gulvet.
- Begynn arbeidet med å bryte strømmen mellom de to halvdelene av batteriet.
- Bruk varmekamera for å overvåke batteriet.
- BMSen styrer bruk av batteriet i et arbeidsområde mellom fulladet og utladet. Et "utladet" batteri kan derfor fortsatt ha 400V.
- Fremgangsmåte for "health check"
Vi prøver først å finne overordnet info om batteriet for å slippe å måle på enkelte celler. For eksempel gjennom:- Be om opplysninger om ladetilstand fra tidligere bruker.
- Bilder av dashboard som viser tilstand for batteri før demontering kan være nyttig.
- Bruk Battery Management Systemet (BMS) for å lese ut data fra batteriet.
- Andre måter?
- CANbus kommunikasjon
For å hente data fra BMS må vi kommunisere via CANbus. Noe som ikke er helt enkelt uten opplysninger om hva CANbus meldingene til og fra BMSen betyr. Ulike veier vi utforsker for å løse dette på:- CAN2Sky, tjeneste for å avkode CANbus logfiler.
- CANbus Shield til å sende og motta meldinger på CANbus - pågående vurdering.
Utforming av ramme
Rammen som skal ersatte dieselmotoren vil ha flere funksjoner.
- Holde motoren på plass
- Holde batteriet på plass
- Bærende konstruksjon for å holde forhjul på plass
- Forslag til løsning
....